1)بهترین راه برای تشخیص کفایت شیر مادر ، افزایش وزن شیرخوار و ترسیم منحنی رشد او می باشد.از پزشک و کارکنان مرکز بهداشتی درمانی بخواهید که در هر بار مراجعه منحنی رشد فرزندتان را روی کارت رشد او رسم کرده و به شما توضیح دهند.

2)معمولا نوزادان در روزهای اول تولد ممکن است 10-7 درصد وزن تولدشان را از دست بدهند اگر این امر بدرستی که پزشک انجام می دهد ، بدون علایم کم آبی و بیماری نوزاد باشد و نوزاد به خوبی شیر دریافت کند ، طبیعی است و پس از چند روز که بین نوزادان متفاوت است (در دو هفتگی) به وزن تولد خود می رسند.سپس حدود 500 گرم یا بیشتر افزایش وزن در ماه مطلوب است.به عبارت دیگر افزایش وزن شیرخوار در 6 ماه اول تولد به میزان 200-100 گرم در هفته در صورت تغذیه انحصاری با شیر مادر مطلوب است.

3)اما گاهی ممکن است وزن شیرخواری بدون بیماری در طول یک هفته خیلی کم اضافه شود ، اما در هفته های بعد این کمبود را جبران نماید.این تفاوت ها در وزن گیری هفتگی کاملا طبیعی است اما وزن گیری ماهانه ثابت است . سریع ترین وزن گیری در سه ماه اول عمر وجود دارد و پس از آن آهسته تر می شود.

4)راه های دیگر تشخیص کفایت شیر مادر در شیرخوارانی که فقط شیر مادر می خورند و تا زمانی که بطور انحصاری با شیر مادر تغذیه میشوند ، عبارتند از:

-تعداد 6 کهنه مرطوب یا بیشتر در 24 ساعت با ادرار کمرنگ از روز چهارم تولد به بعد

-اجابت مزاج 8-3 بار در 24 ساعت (بعد از یک ماهگی ممکن است این دفعات کاهش یابد و حتی هر چند روز یک بار ، یک اجابت مزاج نرم و حجیم داشته باشد بدون اینکه بیمار باشد).

-هوشیار بودن ، قدرت عضلانی مناسب و پوست شاداب

 

keyboard_arrow_up