«علیرضا بختیاری»، مدیرعامل روزنامه دنیای اقتصاد به دعوت بیمارستان بازرگانان، از این مرکز درمانی بازدید (تصاویر این بازدید) کرد. وی در این بازدید با دکتر مهدی کرباسیان، عضو هیئتمتولیان و رئیس هیئتمدیره بیمارستان بازرگانان و دکتر بهزاد کلانتری، عضو هیئتمدیره و رئیس بیمارستان بازرگانان دیدار و گفتگو گرد.
مهدی کرباسیان در ابتدای اظهارات خود، به سابقه بیمارستان بازرگانان پرداخت. وی گفت: ساخت بیمارستان بازرگانان از سال ۱۳۲۵ آغاز شد؛ این بیمارستان در سال ۱۳۲۸ به بهرهبرداری رسید و یک سال بعد به همت اتاق بازرگانی، وقف شد.
کرباسیان افزود: بیمارستان بازرگانان از آن زمان با فراز و نشیبهای زیادی مواجه بود؛ از جمله اینکه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، مدیریت آن از سوی اتاق بازرگانی تهران به وزارت بهداری واگذار شد. اداره نامطلوب بیمارستان در این سالها، سبب واگذاری مجدد به اتاق بازرگانی شد و پس از آن بازسازی بیمارستان با کمک خیرین و طی یک قرارداد با کمیته امداد امام خمینی (ره) آغاز شده و در نهایت در تاریخ ۳۰ تیر ۱۳۸۲، بیمارستان بازرگانان بار دیگر آغاز به کار کرد. کمیته امداد در دوران تصدی خود، به توسعه و بازسازی بیمارستان اقدام کرد؛ تا اینکه در سال ۱۳۹۵ مدیریت بیمارستان به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران بازگشت.
منابع انسانی، ستون فقرات موفقیت
به گفته کرباسیان، سیستم بهرهوری و مدیریت متمرکز در بیمارستان، عامل کلیدی در ارتقای کیفیت عملکرد بخشهای مختلف بوده است. تمرکز مدیریت فولتایم و تخصیص کامل زمان مدیران به مسائل بیمارستان، همراه با پتانسیل توسعهپذیری بالا، مسیر آینده را روشنتر میکند. الگوی پرداخت حقالزحمه کامل و بهموقع پزشکان، مقابله با پرداخت خارج از ضوابط و تعرفههای قانونی، طراحی نظام ارزیابی عملکرد پزشکان و اجرای سیستم کارانه اختصاصی برای کارکنان بیمارستان، بخشی از سیاستهای حمایتی و کیفیتمحور بیمارستان به شمار میروند.
کرباسیان همچنین به نقش مهم پرستاران و بهیاران در بیمارستانها اشاره کرده و گفت که یکی از اقدامات مناسبی که در عملکرد بیمارستان بازرگانان مهم بوده، ایجاد سیستم بهرهوری است. پرستاری و بهیاری از مهمترین بخشهای یک بیمارستان به شمار میرود و از این رو ایجاد سیستم کارانه، باعث بهبود عملکرد آنها شده است.
ساختار خدماتی و آماری؛ از ارتقای کیفی تا رشد کمی
در ادامه بهزاد کلانتری به تشریح عملکرد بیمارستان بازرگانان پرداخت. وی توضیح داد که این مرکز درمانی با طراحی الگوی اختصاصی بیمارمحوری، توانسته است میزان رضایتمندی بیماران را در سال ۱۴۰۳ به رقم قابلتوجه ۹۸.۳۸درصد برساند، در حالی که میانگین رضایت کشوری، عددی کمتر از ۸۰درصد و در بیمارستانهای برتر کشور نیز این عدد کمتر از ۹۰درصد است.
کلانتری افزود: در بازه سالهای ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۳، مجموعا بیش از ۵۰ پروژه توسعهای و تجهیزاتی با سرمایهگذاری ۳۷۰ میلیارد تومانی انجام شده است. در این مسیر، اتاق بازرگانی ایران ۸۰ میلیارد تومان و خیرین نیکاندیش ۳۰ میلیارد تومان سهم داشتهاند و بقیه این مبلغ بالغ بر ۲۶۰ میلیارد تومان، از سوی اتاق بازرگانی تهران تامین شده است.
نقش اجتماعی و حمایت از بیماران نیازمند
کلانتری در ادامه گفت: بیمارستان بازرگانان تنها بیمارستان وقفی خیریه کشور است که موفق به دریافت رتبه یک عالی اعتباربخشی ملی شده و در بین ۱۰ بیمارستان برتر کشور در دوره اخیر قرار گرفته است. صندوق حمایت از بیماران نیازمند، در سال گذشته بیش از ۲۶ میلیارد تومان مساعدت به ۴۱۴۵ بیمار در بخشهای مختلف سرطان و بیماران تحت درمان رادیوتراپی، زایمان طبیعی، نوزادان بستری در NICU و سایر بیماران نیازمند پرداخت کرده است. همچنین سهم پرداختی بیمار از مبلغ فرانشیز بخش سرطان به کمتر از ۱۰درصد کاهش یافته تا بیماران نیازمندی که درگیر سرطان هستند، کمتر با مشکلات مالی مواجه شوند و بیمارستان، مسئولیت اجتماعی خود را در عمل بهجا آورده است.