قبل و بعد سزارین

بسیاری از مادران باردار با سوالات زیادی روبرو هستند، از جمله اینکه روز قبل از سزارین چه کارهایی باید انجام دهیم وپس ازآن چطور ؟  البته پزشکان معالج به بسیاری از این سوالات پاسخ می دهند، اما به دلایلی (مثل استرس مادر) بیمار به آنها توجه نمی کند.

نکات قبل از سزارین 

خانم باردار باید روز قبل از عمل سزارین چند نکته را رعایت کند، حتی در کسانی که برنامه زایمان طبیعی دارند، رعایت برخی نکات زیر توصیه می شود، چون در هر زایمان طبیعی هم احتمال سزارین اورژانسی وجود دارد          . حمام کردن روز قبل از عمل،  به  پیشگیری از عفونت محل جراحی کمک می کند. در مورد کسانی که زایمان طبیعی در پیش دارند، حمام کردن بعد از شروع دردهای خفیف توصیه می شود. برداشتن موی ناحیه عمل فقط در روز عمل توصیه می شود، نه روز قبل از عمل.  بهتر است بیمار حداقل هشت ساعت قبل از عمل چیزی نخورد.این توصیه جهت بهتر شدن روند بیهوشی ارائه می شود.  در مورد زایمان طبیعی توصیه می شود بیمار پس از شروع دردهای خفیف از خوردن غذاهای سنگین پرهیز کرده وبیشتر از مایعات استفاده کند  دفع مدفوع روز قبل از عمل به روند کلی بهبودی و کاهش دردهای پس از عمل کمک می کند .در مورد زایمان طبیعی هم توصیه می شود بیمار با شروع دردها با کمک داروهای ملین اجابت مزاج مناسب داشته باشد .پاک کردن لاک دست و پا قبل از عمل ،درآوردن النگو وانگشتر و کلیه زیور الات توصیه می شود.

 مراقبت بعداز سزارین

  • توصیه می شود تا سه روز پس از سزارین از خوردن غذاهای نفاخ مثل میوه خام، آب میوه های کارخانه ای مانند ساندیس و…، حبوبات، پلو وخورشت بپرهیزید
  • در صورت یبوست از روغن زیتون ،آلوخشک و انجیر خشک خیس کرده استفاده کنید                    .
  • سعی کنید مایعات وآب به میزان کافی مصرف نمایید، چرا که به رفع یبوست کمک می کند.
  • هنگام دفع ادرار و اجابت مزاج برای جلوگیری از فشار به محل بخیه، از توالت فرنگی استفاده کنید، شستشوی مرتب واژینال و خشک بودن لباس زیر توصیه می شود.
  •  سعی کنید مرتب راه بروید، چرا که راه رفتن هم از نفخ شما جلوگیری  می کند وهم از یبوست.
  •  مرتب از هر دوسینه به نوزاد شیر بدهید. در صورت حالات غیر عادی در سینه مثل سفتی سینه، درد، قرمزی و تب به پزشک معالج خود اطلاع دهید وبه بیمارستان مراجعه نمایید                                                      .
  •  نکات قابل توجه وعلائم هشداردهنده که باید در صورت بروز، سریعا نزد پزشک مراجعه نمایید:
  •   تب، لرز، التهاب ناحیه جراحی، درد شدید، تنگی نفس، درد قفسه سینه، خونریزی شدید و غیر عادی.
             واحدآموزش به بیمار،خانم ن.حرفه 
keyboard_arrow_up