جدیدترین علائم اولیه کرونای دلتا چیست؟

گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهد که علائم آلوده شدن به گونه دلتا ویروس کرونا از گونه‌های دیگر متفاوت است.

بیش از ۱۸ ماه از شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان می‌گذرد در این زمان مقامات بهداشتی و سازمان‌های مربوطه اطلاعاتی در مورد تشخیص علائم بیماری کووید -۱۹ در اختیار مردم قرار داده‌اند، اما همانطور که ویروس جهش پیدا می‌کند رایج‌ترین علائم مربوط به آن نیز تغییر پیدا می‌کند. سیستم ایمنی بدن افراد متفاوت است، به همین دلیل ممکن است یک نوع ویروس خاص باعث بروز علائم متفاوت در افراد شود.

علائم ابتلا به گونه ویروس کرونای دلتا

بروز بیماری کووید -۱۹ به چه عواملی بستگی دارد؟

متخصصان معتقدند که بروز بیماری کووید -۱۹ به عوامل ویروسی و شرایط میزبان بستگی دارد؛ عوامل ویروسی شامل مواردی مانند سرعت تکثیر، روش‌های انتقال و غیره می‌شود که با تکامل ویروس تغییر می‌کنند. عوامل میزبان تحت تأثیر سن، جنسیت، داروها، رژیم غذایی، ورزش، سلامتی و استرس است بنابراین زمانی که در مورد علائم و نشانه‌های ابتلای ویروس صحبت می‌کنیم به موارد شایع آن اشاره می‌کنیم. برای نمونه افراد مسن ممکن است علائم متفاوتی را نسبت به افراد جوان تجربه کنند.

علائم رایج ابتلای دلتا ویروس کرونا چیست؟

پنج نشانه رایج ابتلای گونه‌های مختلف ویروس کرونا شامل سردرد، گلو درد، آبریزش بینی، تب و سرفه مداوم می‌شود. در حالی که تب و سرفه از آغاز شیوع بیماری کووید -۱۹ در سراسر جهان جز علائم رایج این بیماری در نظر گرفته می‌شد و برخی افراد نیز گلو درد و سردرد را تجربه می‌کردند، اما اخیراً به ندرت مشاهده می‌شود که افراد آبریزش بینی نیز داشته‌اند.

در همین حال از دست دادن حس بویایی که جز علائم رایج بیماری کووید -۱۹ بود اخیراً رتبه نهم علائم این بیماری را به خود اختصاص داده است. این اتفاق ممکن است به دلیل جهش ویروس کرونا و ویژگی‌های مختلف گونه دلتا باشد، اما دلیل این که چرا علائم در حال تغییر هستند به صورت دقیق مشخص نشده است.

علائم اولیه کرونای دلتا ویروس شبیه به سرماخوردگی است؟

اطلاعات و گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که ممکن است علائمی مانند آبریزش بینی و گلو درد دلیل وجود بیماری کووید -۱۹ است در صورتی که افراد تصور می‌کنند که به سرماخوردگی خفیف مبتلا شده‌اند. محققان به منظور تشخیص دلیل بروز این علائم در حال بررسی تأثیر عوامل میزبان مانند سن، جنسیت، بیماری‌های دیگر و مصرف دارو است علاوه بر این لازم است اطلاعات بیشتری در مورد گونه دلتای ویروس کرونا کسب کنیم تا در مورد علائم آن آگاه شویم و آن را از سرماخوردگی تشخیص دهیم.

دریافت واکسن کرونا چقدر به تسکین عوارض دلتا ویروس کمک می‌کند؟

اگر چه گونه‌های جدید ویروس کرونا می‌توانند عملکرد واکسن‌ها را مختل کنند، اما به نظر می‌رسد که دریافت دو دوز از واکسن‌هایی مانند فایزر و آسترازنکا ایمنی لازم در برابر گونه دلتا ویروس کرونا را فراهم می‌کند. میزان تأثیرگذاری هر دو واکسن ذکر شده بیش از ۹۰ درصد اعلام شده است.

محققان معتقدند که واکسن‌های کوواکسین و مدرنا نیز قادر هستند تأثیر گونه دلتا ویروس کرونا را خنثی کنند بنابراین دریافت این واکسن‌ها خطر ابتلاء به نوع شدید بیماری کووید -۱۹ و بستری شدن در بیمارستان را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد البته در بعضی موارد نیز ممکن است فرد با وجود این که واکسن کرونا را دریافت کرده است اما به بیماری کووید -۱۹ مبتلا شود به احتمال بسیار زیاد بار ویروسی کم خواهد بود و علائم خفیفی را تجربه خواهد کرد.

میزان شیوع گونه دلتا ویروس کرونا چقدر است؟

اطلاعات منتشر شده نشان می‌دهد که گونه دلتا ویروس کرونا سرایت‌پذیری بیشتری نسبت به گونه‌های دیگر دارد علاوه بر این عواملی مانند میزان واکسیناسیون، تغییر فصل و رعایت قوانین پیشگیرانه توسط افراد بر میزان شیوع این گونه از ویروس کرونا تأثیر می‌گذارد. لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری بشود تا مشخصات گونه‌های جهش یافته ویروس کرونا مشخص شود.

keyboard_arrow_up