خوراکی هائی برای رفع نفخ معده

نفخ تجمع گاز در دستگاه گوارش است که با ورم شکم، احساس‌پری و فشار در شکم پس از غذاخوردن مشخص می‌شود. می توان با خوردن خوراکی هائی بر این مشکل غلبه و نفخ معده را از بین برد.

آواکادو

این میوه‌های گلابی شکل مملو از پتاسیم هستند. بدن شما برای مدیریت سطح سدیم در خود به پتاسیم نیاز دارد . افزایش سطح سدیم در بدن باعث نفخ شکم می شود. بنابراین مصرف خوراکی هائی که حاوی پتاسیم است در نهایت منجر به کاهش نفخ می شود.

موز

موز یک  منبع غتی از پتاسیم است. افرادی که قبل از هر وعده غذایی موز می‌خورند کمتر دچار نفخ می شوند. کارشناسان فکر می‌کنند که موز  باکتری‌های خاصی را به روده منتقل می‌کند که به آرام کردن تولید گاز در شکم کمک می‌کند.

کرفس

کرفس، فعالیت روده و شکم را تنظیم کرده و به علت خاصیت دفع مایعات، باعث کاهش گازهای معده می‌شود.کرفس علاوه بر اینکه باعث کاهش نفخ می شود منجر به کاهش التهاب در بدن هم می شود.

زردچوبه

زردچوبه حاوی مقدار زیادی ترکیب «کورکومین» است. مطالعات نشان می‌دهد که کورکومین می‌تواند علاوه بر کاهش علایم سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS)سیستم گوارشی را تنظیم کند و نفخ را کاهش دهد.

زنجبیل

زنجبیل، ادویه‌ تُندی است که مایعات داخل روده را به جریان می‌اندازد. این وضعیت به هضم غذا و تخلیه سریع معده کمک می کند که به نوبه خود از ایجاد نفخ جلوگیری می‌کند.

مارچوبه

مارچوبه منبع خوبی از «اینولین» است؛ فیبری نامحلول که باکتری‌های خوب روده را تغذیه می‌کند و در نهایت کمک می‌کند که دفع منظمی داشته باشید.

رازیانه

این سبزی ریشه‌دار و دانه‌های آن ترکیبی دارند که اسپاسم‌های دستگاه گوارش شما را آرام می‌کند. با اسپاسم کمتر، گاز می‌تواند راحت تر از روده عبور کند تا نفخ ایجاد نشود.

گوجه فرنگی

رژیم غذایی حاوی گوجه فرنگی سطح «لیکوپن» -آنتی اکسیدانی که به عنوان یک ضد التهاب در سراسر بدن شما عمل می کند- را در بدن افزایش می‌دهد. گوجه فرنگی همچنین مملو از پتاسیم است که سطح سدیم ایجاد کننده نفخ در دستگاه گوارش را کاهش می‌دهد.

کفیر

برخی مطالعات می‌گویند نوشیدن کفیر- نوشیدنی تخمیری شبیه ماست- گاز معده را تا ۷۰ درصد از بین می‌برد. کفیر به تجزیه قند موجود در شیر که می‌تواند منجر به نفخ و درد شود نیز کمک می‌کند.

keyboard_arrow_up