راه هائی برای کاهش احتمال ابتلا به سرطان

تحقیقات نشان می دهد که  اصلاح سبک زندگی و ایجاد تغییرات کوچک می‌تواند به طور قابل توجهی به کاهش خطر ابتلا به سرطان کمک کند. در زیر راه هائی را به شما معرفی می کنیم که از طریق آنها میتوانید خطر ابتلای خود به سرطان را کاهش دهید.

 

افزایش تحرک

مطالعات نشان می دهد که تحرک بدنی باکاهش قابل توجه خطر ابتلا به انواع مختلف سرطان مرتبط است. ۱۵۰ دقیقه فعالیت در هفته از طریق کارهایی مانند پیاده روی سریع، دوچرخه سواری یا شنا، برای این منظور کافی است. در حالت ایده‌آل، ورزش‌های شدیدتر، مانند تمرینات قدرتی یا کلاس‌های ورزشی را در نظر بگیرید.

 

خوب غذا بخورید

سرطان روده چهارمین سرطان شایع در کل جهان است. بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به سرطان روده،  داشتن یک رژیم غذایی متعادل با مقدار زیادی میوه و سبزیجات است. میوه ها و سبزیجات فیبر مورد نیاز برای حفظ عملکرد مؤثر روده را فراهم می کنند. مصرف زیاد گوشت قرمز یا فرآوری شده نیز خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد، بنابراین اگر به خوردن گوشت علاقه دارید زیاده روی نکنید و از گوشت های فراوری شده هم استفاده نکنید.

 

مراقب وزن خود باشید

طبق تحقیقات انجمن سرطان آمریکا، اضافه وزن بدن مسئول حدود ۱۱٪ از سرطان ها در زنان و حدود ۵٪ از سرطان ها در مردان در ایالات متحده و همچنین عامل حدود ۷٪ از کل مرگ های ناشی از سرطان در جهان است. پس می توان گفت اضافه وزن یا چاقی به وضوح با افزایش خطر سرطان ارتباط دارد. بنابر این به طور مداوم وزن خود را چک کنید و مراقب افزایش وزن و انباشته شدن چربی در بدن خود باشید.

 

سیگار را ترک کنید

سرطان ریه یکی از شایع ترین انواع سرطان در جهان است. با این حال، ۷۹ درصد موارد قابل پیشگیری هستند. دو نوع اصلی سرطان ریه وجود دارد: سلول کوچک و سلول غیر کوچک، و شواهد هر دو را با سیگار کشیدن مرتبط می‌دانند. کشیدن سیگار و پیپ تقریباً به یک اندازه باعث ایجاد سرطان ریه می شوند. کشیدن سیگارهای سبک نیز، خطر ابتلا به سرطان ریه را به اندازه سیگارهای معمولی افزایش می دهد. اگر سیگار نمی کشید، تنفس دود سیگار دیگران (که دود دسته دوم نامیده می شود) هم می تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد.

 

از پوست خود محافظت کنید

اشعه ماوراء بنفش نور خورشید به سلول های پوست آسیب می رساند، که همان چیزی است که باعث جدی ترین نوع سرطان پوست، یعنی ملانوم بدخیم می شود. برای محافظت از پوست خود در تابستان، بین ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر، زمانی که اشعه خورشید شدیدتر است، در فضای آزاد قرار نگیرید و در سایه بمانید. همچنین ضدآفتابی با SPF مناسب استفاده کنید و آن را هر دو ساعت یکبار تجدید کنید.

 

غربالگری پستان

سینه های خود را حداقل یک بار در ماه خودتان معاینه کنید. بافت پستان را لمس کنید و  اگر هر گونه تغییر در اندازه، شکل یا پوست محل احساس کردید و اگر توده یا درد غیرعادی مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید. زنان ۵۰ تا ۷۰ ساله هر سه سال یک بار باید برای غربالگری سرطان سینه به پزشک مراجعه کنند.

 

نشانه ها را جدی بگیرید

وجود خون در مدفوع، تغییرات در پوست یا خال، خون در ادرار یا خونریزی مداوم لثه نیز می تواند از علائم سرطان های مختلف باشد، بنابراین در صورت مشاهده این نشانه ها در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید.

 

keyboard_arrow_up