چرا باید از ضد آفتاب استفاده کنیم؟

بسیاری از ما اهمیت استفاده از ضد آفتاب در ماه های تابستان برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و آسیب را می دانیم؛ اما استفاده از این محصول باید یک اقدام پیشگیرانه برای سلامتی در تمام طول سال باشد. همیشه از ضد آفتاب استفاده کنید. استفاده از کرم ضد آفتاب یکی از بهترین و ساده ترین راه ها برای محافظت از ظاهر و سلامت پوست در هر سنی است. استفاده منظم از کرم ضد آفتاب از آفتاب سوختگی، بروز لکه های پوستی، سرطان پوست و پیری زودرس جلوگیری می کند.

ممکن است فکر کنید اثرات مضر آفتاب سوختگی پس از محو شدن قرمزی از بین می رود، اما اینطور نیست. اشعه ماوراء بنفش به عمق لایه های پوست نفوذ می کند، جایی که سلول ها می توانند آسیب ببینند و حتی از بین بروند. آفتاب سوختگی واکنش پوست به اشعه ماوراء بنفش خورشید است. شما می توانید نور خورشید را ببینید یا گرمای آن را احساس کنید، اما نمی توانید تابش UV را ببینید یا احساس کنید. آفتاب سوختگی یک سوختگی ناشی از اشعه است. اثرات طولانی مدت آفتاب سوختگی نه تنها شما را دچار چین و چروک می کند، بلکه خطر ابتلا به سرطان پوست از جمله ملانوما که خطرناک ترین نوع سرطان پوست است را افزایش می دهد.

 

SPF چیست؟

فاکتور محافظت در برابر آفتاب (SPF) نشان دهنده توانایی ضد آفتاب برای محافظت در برابر بخش خاصی از اشعه ماوراء بنفش (UV) به نام UVB است. اشعه UVB مسئول آفتاب سوختگی و سرطان پوست است. دو بخش دیگر از نور UV وجود دارد: اشعه UVC (که از جو زمین عبور نمی کند) و اشعه UVA (که مسئول سرطان پوست و همچنین پیری پوست هستند).

 

چه ضد آفتابی بخرم؟

برای استفاده روزانه، یک ضد آفتاب با SPF حداقل ۳۰ انتخاب کنید اما اگر تصمیم دارید مدت زمانی طولانی را در فضای باز می گذرانید، محصولی با SPF 60 یا بیشتر انتخاب کنید.

برای محافظت از صورت و گردن، به نصف قاشق چایخوری ضد آفتاب نیاز دارید. باید دست و دلباز باشید و به اندازه ای ضد آفتاب به پوست صورت و گردن خود بزنید که یک لایه کامل روی پوست شما را بگیرد.

 

چه زمانی نیاز به استفاده از ضد آفتاب دارم؟

ضد آفتاب را باید همواره بر پوست خود بزنید بخصوص وقتی که قرار است از منزل خارج شوید. حتی در روزهای ابری هم از ضد آفتاب استفاده کنید چرا که تا ۸۰ درصد از پرتوهای خورشید می‌تواند از میان ابرها عبور کند. کرم ضد آفتاب حتی در فصل زمستان و در روزهای برفی هم لازم است . برف می تواند تا ۸۰ درصد از اشعه ماوراء بنفش را منعکس کند و خطر قرار گرفتن در معرض آسیب خورشید را افزایش دهد. همچنین، هرچه ارتفاع بیشتر باشد، اشعه ماوراء بنفش بیشتر بر پوست اثر می گذارد. به طور کلی، کرم ضد آفتاب را باید هر دو ساعت یکبار تجدید کرد، مخصوصاً بعد از شنا یا تعریق. به خاطر داشته باشید که هیچ ضد آفتابی کامل نیست.  اگر به پیاده روی یا تفریح در فضای باز می روید از کلاه های لبه پهن، عینک آفتابی یا سایر لباس های محافظ استفاده کنید و تا حد امکان به دنبال سایه باشید.

 

 

 

keyboard_arrow_up