توصیه هائی برای محافظت از پوست نوزادان

گرم نگه داشتن نوزاد و همچنین تغذیه آن همیشه برای مادران در اولویت قرار دارد. پوست نوزادان بسیار آسیب پذیر است به همین دلیل والدین باید نسبت به محافظت از آن نیز بسیار حساس باشند.  محصولات شیمیایی، شوینده ها، عطرها، رنگ های موجود در لباس ها و محصولات مخصوص نوزادان ممکن است باعث ایجاد مشکلات پوستی در نوزادان شود. کارهای زیادی وجود دارد که برای مراقبت از پوست نوزاد خود می توانید انجام دهید.

مراقبت از پوست طبیعی نوزاد

نوزاد با پوستی چروکیده و یک پوشش محافظتی که ورنیکس نامیده می شود متولد می شود.این حالات بعد از یک هفته کم کم از بین می رود. نیازی به درمان پوست نوزاد با لوسیون و کرم نیست.

نوزاد را زیاد به حمام نبرید. حمام کردن نوزاد به دفعات بیش از سه بار در هفته باعث از بین رفتن چربی طبیعی پوست نوزاد می شود. این مسئله پوست نوزاد را خشک و مستعد اگزما می کند. نوزاد فعالیت خاصی انجام نمی دهد بنابر این بیش از سه بار استحمام در هفته نیاز ندارد. فقط کافی است دور دهان  نوزاد را تمیز و پوشکش را تعویض کنید. برای نوزادانی که هنوز بند نافشان متصل است هفته ای یکبار حمام کافی است.

در ماه های اول تولد از محصولات دارای عطر برای نوزاد خود استفاده نکنید.لباس های نوزاد را زود به زود بشوئید اما از شوینده های مخصوص نوزادان استفاده کنید که معطر و دارای رنگ نباشد. لباس ها، ملافه ها و پتوی نوزاد خود را در داخل لباسشوئی مشترک با بزرگسالان نریزید.

اگزما

اگزما به صورت بثورات قرمز و خارش دار بیشتر روی صورت، پوست سر، آرنج ها و پشت زانوهای نوزاد  ظاهر می شود.

چند نکته برای جلوگیری از خشکی و تحریک پوست و اگزما:

-استفاده از صابون را به حداقل برسانید و زمان حمام را کوتاه  کنید.

-استفاده از محصولات پوستی با رایحه را محدود کنید. اگر پوست آنها خشک است، فقط از پماد یا لوسیون در مناطق خشک پوست استفاده کنید.

-مطمئن شوید که کودک فقط لباس نرم و ترجیحاً نخی بپوشد.

-بدون تجویز پزشک از لوسیون ها یا کرم های مختلف برای درمان اگزما در نوزادان استفاده نکنید.  

 

راش

اغلب، راش در نوزادان به دلیل مرطوب بودن تحریک کننده پوشک کثیف ایجاد می شود. این بثورات همچنین زمانی ایجاد می شود که پوست کودک پس از حمام به خوبی خشک نشود. گاهی اوقات، عفونت باکتریایی یا قارچی باعث ایجاد بثورات در ناحیه پوشک می شود. نوزادانی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند بیشتر در معرض عفونت قارچی و راش در ناحیه پوشک هستند زیرا این داروها اجازه رشد قارچ را می دهند.

اغلب راش در ناحیه پوشک نیازی به مراقبت پزشکی ندارند. برای  جلوگیری و درمان راش ناشی از پوشک به این نکات دقت کنید:

-پوشک را مرتب چک کنید.

-در صورت خیس شدن یا کثیف شدن فورا پوشک را عوض کنید.

-ناحیه پوشک را با پاک کننده ملایم بدون عطر یا آب ساده بشویید. اگر بثورات شدید است، از یک بطری آبپاش برای تمیز کردن بدون مالش استفاده کنید.

-برای تمیز کردن ناحیه پوشک از پارچه تمیز و نرم استفاده کنید، نه دستمال مرطوب کودک. عطر یا الکل موجود در برخی دستمال‌ها می‌تواند باعث تحریک و خشکی بیشتر پوست کودک شود.

-اجازه دهید ناحیه زیر پوشک در مجاورت هوا (بدون مالش حوله به بدن نوزاد) خشک شود و بعد دوباره نوزاد را پوشک کنید.

-یک لایه ضخیم از پماد محافظ به ناحیه زیر پوشک بزنید و سپس نوزاد را پوشک کنید.

-از استفاده از پودر بچه خودداری کنید.

-اگر بثورات در عرض دو تا سه روز از بین نرفت به پزشک اطفال مراجعه کنید.

 

keyboard_arrow_up