ضرورت استفاده از ماسک در تمام مکان های عمومی

تاکید و توصیه سازمان بهداشت جهانی و متولیان امر بهداشت و درمان در کشور همچنان با گذشت دستکم چهار ماه از شیوع ویروس کرونا استفاده از ماسک به عنوان یک لایه حفاظتی در مقابل پیشگیری از ابتلا و انتشار این بیماری است.

سازمان بهداشت جهانی از دولت‌ها خواسته برنامه مدونی برای تشویق شهروندان خود برای استفاده از ماسک در مکان‌های عمومی تدوین کنند ؛ این نهاد علمی در حوزه سلامت تاکید کرده که همه مردم باید از ماسک استفاده کنند زیرا این وسیله می‌تواند از انتقال و انتشار ویروس کرونا ممانعت کند.

بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ویروس کرونا نه ضعیف شده و نه از بین رفته و بهتر است هر کسی از خانه خارج می شود ماسک بزند.

هرچند که تاکید شده که هر کسی از خانه بیرون می‌آید باید ماسک داشته باشد اما بیشترین ضرورت استفاده از ماسک در مکان های سربسته و گروهی است زیرا ثابت شده که استفاده از ماسک در کاهش انتقال بیماری و قطع زنجیره انتقال موثر است..

بسیاری از صاحب‌نظران بهداشتی بارها تاکید کردند که به هیچ وجه نیاز نیست که از ماسک‌های N۹۵، سه لایه و غیره استفاده شود و حتی می‌توان از یک پارچه ساده هم استفاده کرد.

در این راستا همه می‌توانند با روش‌های ساده ماسک‌های قابل شستشو و قابل ضدعفونی داشته باشند.

ضرورت استفاده از ماسک با توجه به عادی شدن وضعیت صنوف و تمامی مراکز و مکان های قابل تردد در شهرها بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است زیرا عده ای این وضعیت را نشان از رفع بیماری می‌دانند و بدون رعایت توصیه‌های بهداشتی در اماکن عمومی تردد می‌کنند.

از سویی استفاده نکردن از ماسک و رعایت‌نکردن فاصله‌گذاری اجتماعی بنا به اعلام وزارت بهداشت موجب شده که بسیاری از شهرهای کشور که در وضعیت زرد و سفید بودند به حالت قرمز و هشدار دربیایند.

ماسک‌های طبی ساده برای استفاده در تابستان مناسب‌تر است

متصدی یک داروخانه در اصفهان با بیان اینکه برخی از شهروندان به بهانه گرم بودن هوا و ضخامت ماسک‌ها از استفاده از آن خودداری می‌کنند گفت: ماسک‌های طبی ساده برای استفاده در تابستان بسیار راحت است.

پدرام شاکری در گفت و گو با ایرنا افزود: در ابتدای شیوع ویروس کرونا با توجه به اینکه کشور به ناگهان وارد یک شرایط بحرانی شد مردم با کمبود و در نهایت گرانی ماسک روبرو شدند.

وی با بیان اینکه در چند ماه پیش کمبود و گرانی ماسک یکی از بهانه های استفاده نکردن از این وسیله حفاظتی در برابر کرونا بود گفت: اما اکنون با وجود تنوع ماسک‌ها در انواع جنس‌ها و شکل‌های متفاوت نباید بهانه‌ای برای استفاده نکردن از آن باشد.

این متصدی داروخانه گفت: بسیاری از بیماران در حالی وارد داروخانه می‌شوند که ماسک بر چهره ندارند و وقتی به آنها توصیه بر استفاده از ماسک می‌شود یک عده گرما و حالت خفگی و عده‌ای عادی شدن وضعیت را بهانه می‌کنند.

وی ادامه داد: این در حالیست که اکنون و به وفور انواع ماسک و با قیمت‌های مناسب در داروخانه‌ها موجود است.

تاکید موکد بر استفاده از ماسک در اماکن و خودروهای عمومی

کارشناس شبکه بهداشت و درمان شاهین شهر و میمه بر ضرورت استفاده از ماسک در اماکن و خودروهای عمومی به دلیل رعایت نشدن فاصله اجتماعی تاکید کرد.

مهناز شفیع در گفت و گو با ایرنا افزود: در مترو، اتوبوس، تاکسی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، بانک‌ها، درمانگاه‌ها و بسیاری از اماکنی که روزانه افراد بسیاری در آنها تردد دارند باید حتما از ماسک استفاده شود.

وی اضافه کرد: در تابستان نیز به واسطه گرمی هوا و وجود ذرات گرد و خاک استفاده از ماسک مانع از آسیب رسیدن به سیستم تنفسی و ریوی می‌شود.

این کارشناس بهداشتی افزود: ویروس کرونا به راحتی از راه صحبت، عطسه و سرفه کردن منتقل می‌شود و تنها وسیله راحت و در دسترس برای جلوگیری از انتشار و ابتلا به آن ماسک است.

وی یادآور شد: افرادی که علائم بیماری دارند باید در خانه استراحت کنند و اگر مجبور به حضور در بیرون خانه هستند باید از ماسک‌های معمولی استفاده و پس از چهار تا پنج ساعت آن را تعویض کنند.

شفیع با اشاره به اینکه سایز ویروس کرونا بسیار ریز است و می‌تواند از طریق قطره‌هایی که موقع عطسه و سرفه بر روی سطوح می‌نشیند ایجاد آلودگی ‌کند گفت: با استفاده از ماسک می‌توان از انتقال ویروس جلوگیری کرد.

وی با اشاره به استفاده از ماسک‌های مختلف که بعد از شیوع کرونا مورد استفاده قرار گرفته است، گفت: استفاده از ماسک سه لایه جراحی یا همان ماسک‌های معمولی و طبی .

می‌تواند جلوی انتشار ویروس را بگیرد زیرا این بیماری علایم ظاهری ندارد و مشخص نیست که چه افرادی ناقل و چه کسانی بیمار هستند.

ماسک به هر شکل و جنس برای مقابله با کرونا ضروری است

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: ویروس کرونا همچنان در جامعه وجود دارد و رعایت موارد بهداشتی از جمله استفاده از هر نوع ماسک در جنس و شکل‌های متفاوت توصیه می‌شود.

طاهره چنگیز افزود: استفاده از ماسک در مکان‌های پر ازدحام که فاصله‌گذاری اجتماعی رعایت نمی‌شود بسیار ضروری است.

وی ادامه داد: رعایت نکردن دستورات بهداشتی احتمال طغیان موج دوم کرونا را در این استان افزایش داده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه این بیماری تمام نشده و لازم است مردم دستورات بهداشتی را رعایت کنند گفت: استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی و بهداشت دست، مهمترین مواردی است که مردم لازم است رعایت کنند.

وی تاکید کرد: نظارت بر اجرای دستورالعمل‌ها سهم بسزایی در کاهش ابتلا دارد و می تواند احتمال موج دوم بیماری را کاهش دهد.

چنگیر با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی در رعایت اصول بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی گفت: استفاده نکردن مردم از ماسک و رعایت نکردن دیگر موازین بهداشتی ، زنگ خطری است که تمامی تلاش مجموعه بهداشت و درمان را از بین می‌برد.

keyboard_arrow_up