سوالات رایج درباره بارداری و کووید 19

  • آیا زنان باردار نسبت به دیگران در برابر این ویروس آسیب پذیرتر(مرگ و عوارض شدید)هستند؟

زنان باردار به واسطه تجربه تغییرات ایمونولوژیک و فیزیولوژیک ممکن است در برابر این عفونت آسیب پذیر باشند. زنان باردار ممکن است در معرض بیماری شدید-عوارض شدید ومرگ بیشتری نسبت به جمعیت عمومی باشند.به همین دلیل زنان باردار بایستی اقدامات پیشگیری کننده را جهت ممانعت از بیماری(مانند دست شستن و عدم تماس با افراد بیمار)رعایت کنند.

  • آیا زنان باردار مبتلا به کووید 19 در معرض عوارض شدید مامایی هستند؟

اطلاعات کافی وجود ندارد.اما احتمال سقط و مرگ داخل رحمی جنین در عفونتهای سارس و مرس رویت شده است.تب بالا هم در سه ماهه اول می تواند منجر به نواقص جنینی خاص شود.

  • آیا پرسنل باردار شاغل در مراکز بهداشتی- درمانی که با بیماران مبتلا در ارتباط هستند در معرض خطر بیشتری قرار دارند؟

این زنان باردار بایستی ازدستورالعمل های ارزیابی خطرو کنترل عفونت پیروی کنند. پیروی دقیق از توصیه های پیشگیری و کنترل عفونت یک مکانیسم مهم حفاظت است.مراکز بهداشتی درمانی ممکن است در صورت دسترسی به پرسنل کافی-از سیستهای کاهش تماس پرسنل باردار با موارد مشکوک/مبتلای قطعی در موارد ارائه خدماتی که با افزایش تولید آئروسل می باشد استفاده کنند.

  • آیا امکان انتقال عفونت از مادر به جنین وجود دارد؟

انتقال ویروس معمولا ازطریق انتقال ترشحات تنفسی رخ می دهد.با توجه به تعداد کم موارد این موضوع که آیا امکان انتقال عمودی وجود داردهنوز زیر سوال است.اما در بررسی ترشحات شیر و مایع آمنیوتیک در مادران مبتلای قطعی ویروس رویت نشده است.

  • آیا نوزادان مادران مبتلای قطعی ویروس کوید 19در معرض خطرات زایمانی بیشتری هستند؟

تعداد کمی از مادران مبتلا به کوید 19 دچار زایمان زودرس شده اند. البته هنوز مشخص نیست که آیا این مشکل به دلیل عفونت مادر بوده است و تاکنون احتمال عوارض جدی زایمانی مشخص نشده است. در موارد ابتلای آنفولانزا SARS-MERS   وزن کم  زمان تولد و زایمان زودرس گزارش شده است. همچنین تب مادردر سه ماهه اول بارداری می تواند منجر به نواقص جسمی جنین شود.

  • آیا واکسن و یا درمانی مخصوص مقابله با کرونا ویروس 2019 وجود دارد؟

الف) تا کنون هیچ واکسن و یا دارویی مخصوص برای جلوگیری و یا درمان کرونا ویروس 2019 پیشنهاد نشده است. با این حال کسانی که مبتلا شده اند باید مراقبت های لازم را برای رفع علائم دریافت کنند

ب) زنان باردار باید در بیمارستان بستری شوند و خدمات حمایتی دریافت کنند

ج) WHO در تلاش است تا واکسن ها و داروهایی را برای مقابله با COVID-19  تولید نماید

  • اقدامات پیشگیرانه برای محافظت از مادران ونوزادان در برابر COVID-19 شامل چه مواردی می شود؟

اقدامات پیشگیرانه  کلیه موارد بهداشتی را در بر می گیرد. مادران باید مرتبا دستان خود را تمیز کرده و هنگام سرفه جلوی دهان خود را با خم آرنج یا دستمال بپوشانند و حداقل فاصله 1 متر(3پا) را با افرادی که سرفه یا عطسه می کنند حفظ نمایند.

  • تغذیه باشیر مادر درصورت آلوده شدن مادر چگونه باید انجام گیرد؟

مادر مبتلا به کوود 19 باید از شیردهی مستقیم  پرهیز کرده و شیر خود را دوشیده و از طریق یک فنجان و یا قاشق تمیزشیردهی را انجام دهد.همه در عین حال ازهمان روشهای پیشگیری از عفونت پیروی می کنند.

keyboard_arrow_up